Już niebawem! 😎 W kursie znajdziesz ogrom lekcji, zadań i notatek, a co najważniejsze, spełnisz swoje marzenie o wysokim wyniku z egzaminu!
Zapisz się już dziś a powiadomimy Cię jak kurs będzie dostępny!
To przede wszystkim kurs maturalny przygotowujący do matury rozszerzonej z Historii Sztuki , ale też kurs dotyczący kandydatów na studia:
1. Kierunków artystycznych i projektowych:
2. Kierunki związane z historią i kulturą
3. Architektura i urbanistyka
4. Kierunki związane z mediami i komunikacją
5. Kierunki związane z zarządzaniem kulturą
6. Inne kierunki humanistyczne i społeczne
WYGODNY PODZIAŁ WIEDZY
W każdym dziale znajdziesz:
🎥 Lekcje wideo, które wyjaśnią wszystko krok po kroku,
📝 Różnorodne zadania, dzięki którym utrwalisz wiedzę w praktyce,
📌 Notatki, które pomogą Ci szybko powtórzyć materiał – idealne przed egzaminem!
Iiiiii.... nowść! ✨
🎨 art-fiszki - absolutny must have każdego maturzysty! Ten niezbędnik zawiera kluczowe dzieła sztuki wymagane na maturze, prezentowane w wygodnej formie fiszek, które ułatwiają szybkie zapamiętywanie i powtarzanie materiału. Dzięki nim:
OSIĄGNIJ SWOJE CELE
DLA WSZYSTKICH
Zapomnij o utracie czasu na dojazdy do dodatkowych lekcji. Nasz kurs jest dostępny z poziomu twojego urządzenia, co pozwala Ci elastycznie planować swoją naukę, bez względu na miejsce i czas. 💻🕰️
✅ Wirtualny nauczyciel w apce
✅ Lekcje w formie webinarów, które są tłumaczone krok po kroku
✅ Notatki do pobrania
✅ Uczenie się z zapisanych notatek, zadań czy lekcji
✅ Zadania interaktywne zamknięte i otwarte
✅ Pasek postępu nauki
Nauczysz się wszystkiego czego potrzebujesz! ✨
Plan kursu Matura Rozszerzona |
---|
I Prehistoria 1. Sztuka prehistoryczna. Wstęp 2. Sztuka prehistoryczna. Wtajemniczenie 3. Sztuka prehistoryczna. Kult płodności 4. Sztuka prehistoryczna. Magia łowiecka? 5. Sztuka prehistoryczna. Neolit. |
II. Mezopotamia 1. Sztuka sumeryjska i akadyjska 2. Sztuka asyryjska. 3. Sztuka babilońska. |
III Starożytny Egipt 1. Sztuka starożytnego Egiptu. Wstęp 2. Sztuka starożytnego Egiptu. Architektura 3. Sztuka starożytnego Egiptu. Rzeźba 4. Sztuka starożytnego Egiptu. Malarstwo 5. Sztuka starożytnego Egiptu. Kanon 6, Sztuka starożytnego Egiptu. Mitologia |
IV Starożytna Grecja |
V Starożytna Grecja 1. Sztuka starożytnej Grecji. Kultura minojska 2. Sztuka starożytnej Grecji. Kultura mykeńska 3. Sztuka starożytnej Grecji. Okres archaiczny 4. Sztuka starożytnej Grecji. Okres klasyczny. Architektura 5. Sztuka starożytnej Grecji. Okres klasyczny. Rzeźba 5. Sztuka starożytnej Grecji. Okres klasyczny. Malarstwo. 6. Sztuka starożytnej Grecji. Okres hellenistyczny 7. Sztuka starożytnej Grecji. Kanon i estetyka 9. Sztuka starożytnej Grecji. Mitologia |
VI Starożytny Rzym 1. Sztuka Etruska 2. Sztuka starożytnego Rzymu. Architektura 3. Sztuka starożytnego Rzymu. Rzeźba 4. Sztuka starożytnego Rzymu. Malarstwo 5. Sztuka wczesnochrześcijańska |
VII Bizancjum 1. Sztuka bizantyńska. Architektura 2. Sztuka bizantyńska. Malarstwo 3. Sztuka bizantyńska. Kanon 4. Sztuka bizantyńska. Teologia |
VIII Sztuka wczesnośredniowieczna 1. Sztuka karolińska 2. Sztuka ottońska 3. Sztuka przedromańska 4. Sztuka przedromańska. Polska |
IX Sztuka romańska 1. Sztuka romańska. Architektura 2. Sztuka romańska. Rzeźba 3. Sztuka romańska. Malarstwo 4. Sztuka romańska. Rzemiosło artystyczne 5. Sztuka romańska. Polska |
X Sztuka gotycka 1. Sztuka gotycka. Architektura, Wstęp 2. Sztuka gotycka. Architektura. Gotyk wczesny 3. Sztuka gotycka. Architektura. Gotyk dojrzały 4. Sztuka gotycka. Architektura. Gotyk promienisty 5. Sztuka gotycka. Architektura. Gotyk płomienisty 6. Sztuka gotycka. Architektura. Gotyk międzynarodowy 7. Sztuka gotycka. Architektura. Gotyk późny 8. Sztuka gotycka. Gotyk późny, regionalne odmiany 9. Sztuka gotycka. Architektura świecka 10. Sztuka gotycka. Rzeźba 11. Sztuka gotycka. Malarstwo 12. Sztuka gotycka. Teologia i estetyka średniowiecza 14. Malarstwo francuskie 15. Malarstwo niemieckie 16. Gotyckie rzemiosło artystyczne 17. Sztuka gotycka w Polsce |
XI Renesans 1. Sztuka renesansowa. Protorenesans. 2. Sztuka renesansowa. Renesans we Włoszech. Wstęp 3. Sztuka renesansowa. Renesans we Włoszech. Architektura 4. Sztuka renesansowa. Renesans we Włoszech. Rzeźba 5. Sztuka renesansowa. Renesans we Włoszech. Malarstwo 6. Sztuka renesansowa. Renesans we Włoszech. Leonardo da Vinci, Michał Anioł 7. Sztuka renesansowa. Renesans na północ od Alp. Wstęp. 8. Sztuka renesansowa. Renesans na północ od Alp. Niderlandy 9. Sztuka renesansowa. Renesans na północ od Alp. Francja 10. Sztuka renesansowa. Renesans na północ od Alp. Malarstwo niemieckie |
XII Manieryzm 1. Sztuka manierystyczna. Wstęp 2. Sztuka manierystyczna. Architektura 3. Sztuka manierystyczna. Rzeźba 4. Sztuka manierystyczna. Malarstwo |
XIII Barok |
Dla tych, którzy cenią sobie szczegóły 😊⬇️
I. Sztuka prehistoryczna, starożytna i średniowieczna.
1. Sztuka prehistoryczna (ok. 40 000–3000 p.n.e.)
- Paleolit: malarstwo jaskiniowe (Lascaux, Altamira), rzeźby (Wenus z Willendorfu).
- Neolit: megality (Stonehenge), ceramika, pierwsze osady.
2. Sztuka starożytna (ok. 3000 p.n.e.–476 n.e.)
- Mezopotamia, Egipt, Grecja, Rzym – rozwój architektury, rzeźby, malarstwa.
3. Sztuka średniowieczna (V–XV w.)
- Sztuka wczesnochrześcijańska, romańska, gotycka
II. Porównanie epok i stylów
- Inspiracje i wpływy:
- Grecka rzeźba → rzymski realizm → chrześcijańska symbolika.
III. Czynniki kształtujące dzieła sztuki
- Wydarzenia historyczne: np. upadek Rzymu → sztuka sakralna średniowiecza.
- Mecenat: Kościół, władcy (Karol Wielki), miasta (katedry).
- Teologia: np. spór o ikonoklazm w Bizancjum.
IV. Techniki i dyscypliny artystyczne
- Malarstwo: fresk, tempera, witraż.
- Rzeźba: relief, pełnoplastyczna (np. Fidiasz, Wit Stwosz).
- Architektura: typy świątyń (bazyliki), materiały (kamień, cegła).
V. Analiza dzieł
1. Struktura: kompozycja, kolorystyka, perspektywa.
2. Ikonografia: atrybuty bogów (Zeus – piorun), świętych (św. Piotr – klucze).
3. Funkcje: kultowa, polityczna, dekoracyjna.
VI. Najważniejsi twórcy i dzieła
- Starożytność: Fidiasz (Partenon), Myron (Dyskobol).
- Średniowiecze: Giotto (Kaplica Scrovegnich), Wit Stwosz (Ołtarz Mariacki).
VII. Muzea i kolekcje
- Świat: Luwr (Mona Lisa), British Museum (marmury elgińskie).
- Polska: Wawel (arrasy), Muzeum Narodowe w Warszawie (Bitwa pod Grunwaldem).
VIII. Wkład Polski w światowe dziedzictwo
- Romańskie kościoły (Kolumna w Strzelnie), gotyk (Kraków, Toruń), sztuka Wita Stwosza.
Sztuka nowożytna
I. Chronologia i style
Główne epoki i style: Renesans (XV–XVI w.), Barok (XVII–XVIII w.), Rokoko (XVIII w.), Klasycyzm (XVIII–XIX w.)
2. Porównanie epok:
- Cechy charakterystyczne, wzajemne wpływy, kontynuacje i przełomy.
3. Źródła inspiracji:
- Antyk (renesansowy humanizm), religia (sztuka kontrreformacyjna), natura (realizm barokowy).
II. Kontekst historyczny i artystyczny
1. Wpływ wydarzeń historycznych:
- Reformacja i kontrreformacja, absolutyzm, rewolucje społeczne.
2. Mecenat artystyczny:
- Kościół, dwory królewskie, mieszczaństwo.
3. Poglądy estetyczne:
- Od harmonii renesansu po dynamikę baroku.
III. Techniki artystyczne i twórcy
1. Rozróżnianie technik:
- Malarstwo: olej, fresk, sfumato (Leonardo da Vinci).
- Rzeźba: marmur, brąz (Bernini, Michał Anioł).
- Architektura: kopuły, kolumnady, iluzjonizm.
2. Powiązania artystów z technikami:
- Caravaggio – chiaroscuro, Rubens – malarstwo olejne.
IV. Analiza dzieł sztuki
1. Gatunki i tematy:
- Portret, pejzaż, martwa natura, sceny religijne i mitologiczne.
2. Środki artystyczne:
- Kompozycja, światłocień, perspektywa, kolorystyka.
3. Identyfikacja dzieł:
- Przyporządkowanie do autorów (np. Dama z gronostajem – Leonardo da Vinci) i stylów.
V. Najwybitniejsi twórcy
1. Renesans:
- Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Rafael.
2. Barok:
- Caravaggio, Rembrandt, Bernini.
3. Klasycyzm:
- Jacques-Louis David, Antonio Canova.
4. Różnicowanie artystów:
- Np. rodzina Carracci (Annibale, Agostino, Lodovico).
VI. Interpretacja i krytyka artystyczna
1. Analiza tekstów:
- Pisma Leonarda da Vinci (Traktat o malarstwie), manifesty akademickie.
2. Rola krytyki:
- Wpływ na kształtowanie gustów i kanonów piękna.
3. Formułowanie opinii:
- Ocena dzieł w oparciu o kontekst historyczny i technikę.
VII. Lokalizacja i dziedzictwo
1. Miejsca przechowywania dzieł:
- Luwr (*Mona Lisa*), Kaplica Sykstyńska (Sąd Ostateczny).
2. Polskie zabytki na tle światowym:
- Wawel (arrasy), Zamek Królewski w Warszawie (Bernardo Bellotto).
VIII. Umiejętności praktyczne
1. Opis i analiza dzieł:
- Uwzględnianie formy, treści, stylu.
2. Krytyczne czytanie tekstów:
- Oddzielanie faktów od interpretacji w źródłach naukowych.
Sztuka od klasycyzmu do secesji
I. Chronologia i style
1. Główne kierunki i okresy: Klasycyzm (XVIII–XIX w.), Romantyzm (ok. 1800–1850), Realizm (XIX w.), Impresjonizm (1870–1890), Postimpresjonizm (1880–1900), Secesja (1890–1914)
2. Porównanie stylów:
- Cechy charakterystyczne, wzajemne wpływy, kontynuacje i przełomy.
3. Źródła inspiracji:
- Antyk (klasycyzm), natura (realizm), emocje (romantyzm), nowoczesność (secesja).
II. Kontekst historyczny i artystyczny
1. Wpływ wydarzeń historycznych:
- Rewolucja francuska, industrializacja, narodziny nowoczesnego społeczeństwa.
2. Mecenat artystyczny:
- Akademie sztuki, salony, kolekcjonerzy prywatni (np. rodzina Medyceuszy).
3. Poglądy estetyczne:
- Od racjonalizmu klasycyzmu po dekoracyjność secesji.
III. Techniki artystyczne i twórcy
1. Rozróżnianie technik:
- Malarstwo: olej, akwarela, pastele (Monet, Degas).
- Rzeźba: brąz, marmur (Auguste Rodin).
- Architektura: żelazo, szkło (Gustave Eiffel, Victor Horta).
2. Powiązania artystów z technikami:
- Claude Monet – impresjonizm, Gustav Klimt – secesja.
IV. Analiza dzieł sztuki
1. Gatunki i tematy:
- Portret, pejzaż, sceny historyczne, alegorie.
2. Środki artystyczne:
- Kompozycja, światłocień, perspektywa, kolorystyka.
3. Identyfikacja dzieł:
- Przyporządkowanie do autorów (np. Krzyk– Edvard Munch) i stylów.
V. Najwybitniejsi twórcy
1. Klasycyzm:
- Jacques-Louis David, Antonio Canova.
2. Romantyzm:
- Eugène Delacroix, Francisco Goya.
3. Impresjonizm:
- Claude Monet, Edgar Degas.
4. Secesja:
- Gustav Klimt, Alfons Mucha.
5. Chronologia:
- Określanie czasu życia i aktywności artystów.
VI. Interpretacja i krytyka artystyczna
1. Analiza tekstów:
- Pisma Johna Ruskina, Charlesa Baudelaire’a.
2. Wpływ krytyki:
- Rola salonów i wystaw w kształtowaniu gustów.
3. Formułowanie opinii:
- Ocena dzieł w oparciu o kontekst historyczny i technikę.
VII. Lokalizacja i dziedzictwo
1. Miejsca przechowywania dzieł:
- Musée d’Orsay (Impresjoniści), Galeria Belvedere (Pocałunek Klimta).
2. Polskie zabytki na tle światowym:
- Secesja w Krakowie (Teatr Słowackiego), obrazy Jana Matejki.
VIII. Umiejętności praktyczne
1. Opis i analiza dzieł:
- Uwzględnianie formy, treści, stylu.
2. Krytyczne czytanie tekstów:
- Oddzielanie faktów od interpretacji w źródłach naukowych.
3. Wkład kultury polskiej:
- Malarstwo historyczne (Matejko), secesja (Wyspiański).
Sztuka XX wieku
I. Style i kierunki artystyczne XX wieku
1. Sztuka pierwszej połowy XX wieku:
- Fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm
- Formizm, koloryzm, abstrakcjonizm
- Dadaizm, surrealizm, konstruktywizm
- École de Paris, styl art déco
2. Sztuka drugiej połowy XX wieku:
- Socrealizm, informel, pop-art
- Minimalart, hiperrealizm, land-art
- Konceptualizm, neofiguracja, Nowy Realizm
- Op-art, tendencja zerowa
- Modernizm i postmodernizm w architekturze
- Nurt organiczny i kinetyczny w rzeźbie
- Sztuka krytyczna i zaangażowana
II. Analiza dzieł i kontekstów artystycznych
1. Charakterystyka stylów:
- Wymienienie i opis cech poszczególnych kierunków
- Zrozumienie kulturowych uwarunkowań przemian artystycznych
- Prawidłowe sytuowanie stylów w czasie i przestrzeni geograficznej
2. Interpretacja dzieł:
- Analiza tekstów teoretycznych i manifestów artystycznych
- Wskazanie wpływu filozofii i krytyki na kształtowanie się kierunków
- Formułowanie samodzielnych opinii na temat zjawisk artystycznych
III. Techniki i dyscypliny artystyczne
1. Rozpoznawanie technik:
- Malarstwo: akryl, collage, action painting
- Rzeźba: asamblaż, instalacja, ready-made
- Grafika: serigrafia, fotomontaż
- Nowe media: happening, performance
2. Terminologia:
- Poprawne stosowanie pojęć z zakresu sztuki współczesnej
- Definiowanie terminów takich jak: instalacja, environment, dekalkomania
IV. Najważniejsi twórcy i dzieła
1. Artyści pierwszej połowy XX wieku:
- Picasso, Matisse, Kandinsky, Duchamp
- Dalí, Magritte, Mondrian, Malevich
2. Artyści drugiej połowy XX wieku:
- Warhol, Lichtenstein, Rothko
- Pollock, Beuys, Christo, Koons
3. Polscy twórcy:
- Tadeusz Kantor, Alina Szapocznikow
- Roman Opałka, Magdalena Abakanowicz
- Władysław Hasior, Jerzy Nowosielski
V. Muzea i kolekcje
1. Światowe instytucje:
- MoMA (Nowy Jork), Tate Modern (Londyn)
- Centre Pompidou (Paryż), Guggenheim (Bilbao)
2. Polskie kolekcje:
- Muzeum Sztuki w Łodzi
- Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki
- MOCAK w Krakowie
VI. Metody badawcze i edukacyjne
1. Praktyki edukacyjne:
- Prowadzenie lekcji muzealnych i warsztatów
- Wykonywanie analiz porównawczych dzieł
- Stosowanie krytycznej interpretacji tekstów źródłowych
2. Rozwój kompetencji:
- Samodzielne wyszukiwanie informacji
- Tworzenie logicznych wypowiedzi argumentacyjnych
- Rozwijanie wrażliwości estetycznej
VII. Wpływ mecenatu i instytucji
1. Rola mecenatu:
- Oddziaływanie galerii i kolekcjonerów
- Znaczenie biennale i festiwali artystycznych
2. Funkcje sztuki:
- Wymiar krytyczny i społecznie zaangażowany
- Charakter eksperymentalny i awangardowy
- Aspekt dekoracyjny i komercyjny
Dobre notatki = szybsza i przyjemniejsza nauka!🥰
Aplikacja dzięki której, uczysz się gdzie chcesz i kiedy chcesz. Nauka nigdy nie była tak prosta!
Dzięki opracowanym przez nas powtarzalnym schematom i zadaniom, z którymi przećwiczysz zdobytą wiedzę, osiągniesz swój wymarzony cel!
Nie musisz spędzać całych wieczorów i weekendów nad książką. Już 30-40 min. efektywnej nauki dziennie poprawi Twój wynik.
Jak wypuścimy kurs do historii sztuki to mamy nadzieję, że również zawitają tu miłe opinie 🥰
Robimy wszystko, co w naszej mocy żeby wypuścić kurs jeszcze w tym roku. Zapisz się na listę osób, które jako pierwsze dostaną o nim informacje! ☺️
Aktualnie z kursu można korzystać w przeglądarce na app.naukagryzie.pl. 👩🏼💻 Kurs składa się z cześci teoretycznej i części praktycznej, dzięki czemu szybciej można opanować materiał. Jeśli zastanawiasz się czy nasz kurs jest dla Ciebie, napisz do nas! Pomożemy Ci w wyborze. 🥰
Tak, z racji tego że stworzenie takiego kursu i utrzymanie go trochę kosztuje. Staramy się jednak żeby cennik był jak najbardziej przystępny! 😌 Pamiętaj proszę, że pracuje nad tym kursem cały zespół (programiści, projektanci, nauczyciele, testerzy..), a każdy z nich pobiera wynagrodzenie. 💸
Tak! Na ten moment mamy kursy z: matematyki, angielskiego, polskiego, biologii, geografii, fizyki i chemii – na różnych poziomach edukacyjnych ❤️ Wszystkie znajdziesz na naszej stronie gryzie.pl! Kliknij poniżej, aby dopasować najlepszy kurs dla siebie: